Mozdulatművészet és Orkesztika, a mozdulatok művészete és
tudománya - Az emberi test természetes felépítésén és mozgásán alapuló, a
szellem szabad működése által vezérelt általános és nyitott mozdulat-
és viselkedésrendszer. A táncművészet segítője és kiegészítő tudománya,
elméletben és gyakorlatban. (Orkesztika – Dr. Dienes Valéria
mozdulatrendszere, mely a mozdulatok leíró tudománya, 1912 óta
fejlesztett magyar, táncra vonatkozó tudományos rendszer, mely
nemzetközi viszonylatban is egyedülálló (hasonló a magyar származású
Lábán Rudolf németországban kidolgozott rendszere mely világszinten
ismert.)
A magyar mozdulatművészeti tradíció,
1912 óta töretlen alakul és fejlődik. A táncművészeti területen
ideológiai okokból 1950 után tiltott műfaj volt. Iskolarendszerű
szakoktatásba való integrációja most kezdődött meg (2010 Győri Tánc- és
Képzőművészeti Iskola, Balázs Győző református Líceum - Miskolc), mint
fejlesztő-kiegészítő tárgy.
A műfaj bázisa és egyesítője
volt a pozitivista szemléletű soknézőpontú modern pedagógiának, az
egészségközpontú úgynevezett „higiénés tornaműfajnak”, a komplex
művészeti nevelésnek, és az újító-modernista táncművészetnek. Alapelve a
humanizmus, ideája a görögök szépség-jóság-igazság eszményéből
merítkezik.
Komplexitását mi sem bizonyítja jobban, mint az hogy,
színpadi művészetként való betiltását követően 1950 után e műfaj követői
teremtették meg a gyógytornát, a művészi tornasportot és a
tánctudományt. Pedagógiai szemlélete a gyermekpedagógia, a zenei és
táncművészeti nevelés valamint a sport oktatás területén továbbéltek,
természetesen a műfaj nevének teljes eltitkolásával. Az 1991 óta
a főként Orkesztika Alapítvány keretei közt és a táncművészet profi
szintjén a Magyar Mozdulatművészeti Társulat képviseli a műfajt.
A
mozdulatművészet kifejezést Dienes Valéria használta elsőként a német
"bewegungskunst" fordításaként, valamint teoretikus okokból, szemben a
mozgásművészet elnevezéssel. (A mozgásnak (általános értelmű kifejezés)
olyan jelenségeket nevezünk, melyeknek fizikai oka van, szemben a
mozdulattal (szűkített értelmű kifejezés), amely olyan mozgás melynek
célja van, vagyis pszichikai valóságunkkal terhelt, töltött, telített
mozgás.) Orkesztika (orchesztika) és orcheológia annyit jelentenek: a
mozdulat művészete és tudománya (ratio és creatio), úgy együtt - egy
komplex szerves egységben - ahogy azok eredendően vannak. (Dr. Dienes
Valéria nevezte el így mozdulatművészeti rendszerét 1917-ben, 5 évnyi
fejlesztés után. 1917. április 1-én az Uránia Tudományos és Film Színház
színpadán debütált - első magyar modern tánc (ORCHEOMAI a szó töve
annyit tesz: mozdulni, táncolni ebből kreálta Dienes ezt az elnevezést,
orkeszter a görög színpadrész neve ahol a kórus - mozgással és hanggal -
kísérte a produkció eseményeit (ezt ma a zenekarok örökölték
orkesztra), orchema táncdarab)
A műfaj az európai modern tánc
mozgalom magyar megfelelője, sajátságosan magyar fejlődési iránnyal.
Iskola-alapítói önálló módszereket alkalmaztak. Egyetlen olyan országról
nem tudunk még ahol ennyi egyéni út lett volna. Szerte európában,
mindig valamelyik német vagy francia iskolára hivatkozva azok módszereit
egy az egyben tanították, mi magyarok saját irányokat vettünk és a nagy
közös irányon belül minden iskola a saját útját járta. Ebben az un.
állami tanfolyam képesítési feltétele is segített, hiszen csak az
kaphatott diplomát akinek saját elképzelése volt a mozdulati nevelésről,
vagyis nem csak másolt egy modellt mint ma.
1948 és 1951 közt a
baloldali kultúrreform osztályidegen (burzsoá-dekadens, a szocialista
embertípustól idegen, pesszimisztikus, spirituális, stb.) művészetnek
nyilvánította (szemben a haladó hagyományokkal, mint néptánc és balett),
és rendeletekkel, intézményrendszerének felszámolásával, valamint a
szakmai szervek elítélésének bevonásával, ellehetetlenítette a
művelését.
A korszak szakmai és szakmapolitikai csúcsszerve a Táncszövetség mondta ki szakmaiatlanságát, és művelőit egyszerűen csak
dilletánsnak minősítette. Ez a nagyon könnyen érvényesíthető –
mindenfajta a műfajról szóló szakmai tudást mellőző – érvelést mind a
mai napig elszenvedi a műfaj.
"Ennek érdekében a
mozgásművészetet nyilvánosan reakciós irányzatnak nyilvánítjuk, amelynek
a mi épülő tánckultúránkban helye nincs sem egészében, sem
részleteiben. Ezt a kérdést a közvélemény elé visszük, nyilvános ankéton
és a sajtón keresztül." - részlet a mozgásművészetet kiértékelő
minisztériumi ülés jegyzőkönyvéből. 1950. július
A
politika és szakmapolitika beavatkozásából - a "betiltásból" - származó
"rögzült redukciók" vagy nevezzük egyszerűen előítéleteknek, sokféle
formában továbbélve, gátolják mind a mai napig a táncszakma egészséges
kommunikációját és fejlődését, és szakmai szinten kihat azóta is minden
újító táncműfajra. A mindenkori táncszakma képviselői között ismétlődő
"tradíció kontra progresszió" vita keretében ismétlődik mindaz, ami
akkor a modern tánc teljes tiltásával ért véget.
A
mozdulatművészek közül sokan szakmai - és sokan politikai - "átnevelés"
után, mégis munkásságukkal gazdagították a magyar táncművészet egészét,
és a műfaj sajátos, főként pedagógiai, módszertani, és táncelméleti
tapasztalatait átültették más műfajokba is.
Sokan illegálisan vagy
legálisan más szakterületeken folytatták tovább munkásságukat (sport,
egészségügy, gyermekpedagógia, táncelmélet, tánctudomány), így
lehetséges, hogy a műfaj gyakorlata nem veszett el teljesen. De a
színpadi ága 1980-as évekig elhalt.
A műfaj és művelőinek rehabilitációja a mai napig nem történt meg se szakmai, se politikai téren.
2006
- Dr. Dienes Valéria - Posthumusz életműdíj, 2006 – Táncművészetért
Pálosi István és Fenyves Márk (a táncművészet területén végzett komplex
tevékenységért és a mozdulatművészet képviseletéért), 2008 - E. Kovács
Éva - életműdíj (eddig egyetlen élőként), 2010 - P. Berczik Sára -
Posthumusz életműdíj, 2010 - Szentpál Olga - Posthumusz életműdíj
Ma
nem annyira az ideológia, sokkal inkább a pénzügyi és piaci érdekféltés
miatt van egyfajta hírzárlat a műfaj körül – amiről nem beszélünk az
nincs! - alapon. A szakmai közöny és a szakmai ismeretek hiánya
miatt egyszerűen végveszélybe jut a műfaj. Sokaknak még az sem
egyértelmű, hogy ez nem egy trendkövető mai műfaj, hanem egy
tradicionális irányzat. Hogy maga a szó nem egy gyűjtőfogalom, hanem egy történeti műfaj becses neve.
Talán ezért van, hogy az úgynevezett független előadóművészeti
szervezetek közé sorolódik és a kritikusok és kurátorok nem tudják
értelmezni a függetlenekkel összekötött kortárs-kísérletező művészet
kategória jegyében. Hazánknak ez a műfaj, a pályázati döntések
alapján a 100 évével szinte semmit se ér - de annyit végképp nem hogy
fennmaradhasson biztonságban. A fejlődésről már nem is beszélve, amit
természetesen elvárnak tőle. Mennyit kell még bizonyítani? Az elmúlt 100
év miért nem elég??
Ilyenkor jut eszünkbe az a kérdés - Mennyit ér valami Magyarországon ha csak szimplán magyar? - nem valami külföldinek a másolata.
A Mozdulatművészet 100 éves hagyományával - a balett után Magyarországon a második legrégebbi intézményes táncművészeti hagyomány.
De mi lesz vele???
egy rövid névsor: (fontosabb Iskola alapítók és őrzők a sok százból)
Madzsar Alice (Jászi Alice) (1877 - 1935)
Dr. Dienes (Geiger) Valéria (1879 - 1978)
Szentpál (Stricker) Olga (1895 - 1957)
Mirkovszky Mária (1896-1987)
Kállai (Klein) Lili (1900 -1996)
Berczik Sára (1906 - 1999)
Dr. Dienes Gedeon (1914 - 2005)
Szöllősi Ágnes (1924-2010)
Kármán Judit (1933-2011)
E. Kovács Éva (1922-)
Fenyves Márk (1973)
Pálosi István (1971)
Iskola alapítások
1912 – Dienes Valéria - Orkesztika Iskola
1912 - Madzsar Alice – Mensendieck rendszerű iskola majd mozdulatművészeti iskola
1917 – Szentpál Olga – Dalcroze rendszerű iskola majd mozgásművészeti iskola
1919 – Kállai Lili – Dalcroze rendszerű iskola majd mozgásművészeti iskola
1932 – Berczik Sári – Balett és mozgásművészeti Iskola
1997-
a betiltott Orkesztika Iskola jogutódjaként Dr. Dienes Gedeon, Fenyves
Márk, Pálosi István mozdulatművészeti iskola (ma az egyetlen ilyen
tisztán mozdulatművészeti intézmény)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése